Sidor

fredag 13 april 2012


Jag har sedan jag varit liten funderat över hur det kan vara att bo i lägenhet. Jag har bott i lägenhet i åtta år. Först under universitetstiden och sedan under två år till.

När jag var liten undrade jag nog mest lite allmänt hur det var att bo i lägenhet. De flesta av mina vänner som jag umgicks mycket med. De bodde också i hus. Jag tror att jag trodde när jag var liten att hade man familj bodde man i hus. Fast jag borde ju sett att vissa som bodde i lägenhet hade familj.

På något konstigt sett så tänker jag nog fortfarande att bor man i lägenhet gör man det innan man skaffar familj eller senare som pensionär. Ja är du ensamstående så bor du nog kanske också i lägenhet.

Men har du familj ja då bor man liksom inte i lägenhet. Fast det klart att man kan göra, faktiskt hela livet.

Jag är uppvuxen i hus som ni säkert har förstått. Jag trivdes bra i båda mina lägenheter på sett och vis. Men jag kände mig alltid lite instängd. Så fort man ville spendera lite tid utomhus och inte på balkongen. Ja då var man endera tvungen att ta en promenad eller ta sig iväg till något lämpligt grönområde. Där man helst inte verkade märklig att man slog sig ned.

Jag provade att ibland bara lägga mig i solen på gräsmattan utanför huset. Men där kände jag mig så iakttagen.Bodde i detta hus de senaste två åren...flera portar bort från detta. Även om det hände då jag bodde där...


Där jag bodde förts sex åren var det inte att tänka på att lägga sig utanför huset. Men hade nära till badplats. De två sista åren i lägenhet spenderade jag i ett område med ca 6000 lgh, stora hus som satte ihop i långa slingrande ormar.

Nej, för mig känns det märkligt att bo i hyreshus. De första åren, ja nästan alla sex år i den första lägenheten ”smög” jag omkring. Var otroligt noga med att inte höras och knappt synas. Detta lättade när jag bodde i min andra lägenhet.

När jag och min man så flyttade in i vårt hus. Vilken lättnad. En underbar känsla av frihet infann sig.

Nu bor jag här i detta hus. Så nu behövs ingen planering för att få sätta ned fötterna i gräset eller bara spendera lite tid ute.


3 kommentarer:

  1. Det är trevligt att bo på lite avstånd från grannar tycker jag. Men det är ganska mycket gräs att klippa :-S

    SvaraRadera
  2. Vi bor också i hus :)
    Jag har bott i lägenhet då jag var singel. Då jag var liten så bodde jag på landet. Nu bor jag på landet igen:)
    Trivs mycket bra..

    Ha en mysig kväll!

    Kramen

    SvaraRadera
  3. Nja, jag är nog lägenhetstyp.... Har absolut NOLL intresse av trädgårdsarbet men visst, vill den andra halvan spendera timmar i den så visst men i normal omfattning tack.. Jag vill gå ut o njuta när jag är klar inne, inte fortsätta 4 timmar till. Jag bor helt underbart, har nyttjat gräsmattan utanför, det är ju faktiskt MIN trädgård, den tillhör ju s a s lägenheten. Gjorde likadant förra lägenheten jag hade mne jag är rätt ensam om det men det skiter jag högaktningsfullt i :)
    Ha en trevlig helg !!

    SvaraRadera