Sidor

onsdag 6 juni 2012

4 år




Ja, nu är det fyra år sedan jag såg Stefan för första gången.
Vännerna här nere hade peppat honom så han var nyklippt OCH hade rakat sig.
Min kära vän Helena (H som jag brukar skriva) hade sin inflyttningsfest den här dagen.

Vi var tre tjejer som samåkte i bil från mellansverige/södermanland till småland. Jag smalare, brun och med fullt självförtoende då jag sedan en månad tillbaka... Hm, dejtade en kille intensivt, kan vi väl kalla det.
De två andra var singlar, tillsammans är vi väldigt olika.
Den kvällen var märklig. (ni som redan läst detta eller hört det får väl blunda, eller vänta på nästa inlägg)
På något sett kom det fram att jag var "upptagen". Fick vad jag väl får kalla för komplimanger av en högst upptagen man. Som på ett tydligt sett talade om att han tyckte jag såg bra ut.

Hur som helst. Nästan sist av alla kommer denna tillbakadragna kille och ställer sig i dörröppningen till rummet där de flesta av oss är och säger  - Hej.

HAN ska jag...nej just det, jag var upptagen jag.

Jag kunde inte trots att jag stora delar av kvällen talade om att jag längtade efter den där killen och nog trodde jag hade hittat någon att dela livet med. Låta bli att titta lite extra åt Stefans håll, se till att en av de andra tjejerna inte fick alltför mycket tid tillsammans med honom osv Stefan var väl rätt ofta just där jag var också...

Så var det vid ett tillfälle sent på kvällen/natten. Jag kaffesugen som bara den tar mig ut i köket för att få i mig KAFFE. Jag hade ingen aning om att det vid det laget bara var killar/karlar/män i köket. Vilket Stefan måste ha haft full koll på...
På väg till köket paserar jag Stefan och tittar rakt in i hans ögon, dröjer kvar lite extra med blicken.
Hinner ut i köket, gör mitt snabbkaffe och slår mig ned vid bordet. DÄR står han plötsligt, tihi.
Att jag vågade sätta mig där i köket bland alla karlar det förstår jag inte men...

Dagen efter åker vi hem och när jag sitter i bilen får jag ett sms från den jag då dejtade. Förstod att han ville träffas för att göra slut eller avsluta det vi nu hade.
Vilket också skedde. Detta var Helena den första att få reda på.
På söndagen träffades "gänget" här nere, då med färre barn mm, för att fika. Helena nämner för en kompis att nu var jag "dumpad", vilket också Stefan hör. Det var ju ingen hemlighet...
Efter många tårar googlade jag Stefan, kan ha varit redan på söndagen...
Så går den veckan och på fredagen kontaktar Stefan Helena till allas förvåning.
De äter lunch tillsammans och sedan fikar de hos en gemensam kompis (nyfiken sådan som gjorde att jag fick vänta...).
Tillslut ringde Helena och Stefan hade frågat efter mitt telefonnummer!!!

Tror vi skickade något sms redan på lördagen och på söndagen ringde han! Han som aldrig ringer till någon! Då jag var ute ringde jag upp honom senare och vi pratade i TVÅ timmar.

På tisdagen chattade vi via Helenas facebook... Det skickade sms.
En vecka senare alltså nästakommande tisdag ringde han igen.
Behöver väl inte tala om att jag redan var fast.
Vi hade kommit fram till att vi skulle inte kunna ses förräns i Juli då han hade semester. Det var ju en evighet!

Midsommarplanerna gjorde jag då jag ville fly från alltihop och kände mig dumpad. Jag skulle till mamma och pappa.

Fast på onsdagen kunde jag inte hålla mig längre. Jag ringde Helena och frågade om jag fick sova där, vilket jag fick. Köpte tågbiljett, skyllde på huvudvärk och gick från jobbet för att packa. Ringer Stefan och frågar om han vill ta en kvällspromenad med mig samma kväll.
Han möter mig vid tåget.
Sedan följer en fantastisk kvällspromenad, det var en sådan där sommarkväll som det bara kan vara i Sverige, alldeles ljummen.
Det spelades fotboll.

Ja från den kvällen har vi varit ett par. Jag bestämde mig nämligen för att den här gången skall jag få den jag vill ha. Det var slut på att vara blyg och att inte våga.

Jag vågade och så gjorde även han, lika trött på att vara ensam.



3 kommentarer:

  1. Lika mysigt att läsa/höra varje gång! Kramar

    SvaraRadera
  2. Härligt !!
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera
  3. *Ler* vackert Ulrika!!!

    Hoppas din helg blir trevlig! Kramar

    SvaraRadera