Sidor

fredag 15 juni 2012

Begravningstankar

Som svensk idag kan man välja en borgerlig begravning eller en kyrklig.

Har du gått ur kyrkan blir det oftast men inte alltid en borgerlig begravning.

Är du aktiv i din tro ja då väljer man kyrkan.

Men alla andra? Som mest är med i kyrkan för det liksom är man.

Visst vi är väl proffs vi som är präster, vissa av oss bättre än andra.
Men vi har i alla fall en utbildning och en stark tradition.
Medans många borgerliga förrättare sällan har någon "utbildning" alls. Vilket jag vet vissa själva önskar att det fanns. Vissa begravningsbyråer har internutbildningar.

Vad gör att du väljer det ena eller det andra?

Det är en frihet att ha en borgerlig, där kan man bestämma allt själv.
Vid en kyrklig är det lite mer styrt, men även här kan man påverka mkt. I och för sig lite beroende på präst.

Det som är lite speciellt är att vid borgerlig beg sjungs ofta ofta psalmer. Å det klart de är fina men när man väljer en borgerlig verkar man vilja ha lite kyrkligt och när man väljer kyrklig vill man ha den lite åt det borgerliga.

Hur tänker du?


Kramar Ulrika

1 kommentar:

  1. Det låter ju underligt.. För oss var det viktigaste att den var personlig o det är det nog för många.För mig är det helt otänkbart med borgerlig ceremoni vare sig det gäll dop, bröllop el begravning. Men jag är inte troende kristen men vi tillhör den tron o då gör man så. Både A o jag var/är väldigt traditionsbundna o det är viktigt för mig att den jag är tillsammans med är det.
    Ha en trevlig minisemester :)

    SvaraRadera