Sidor

tisdag 12 juni 2012

Tal till studenter?

Här är ett första utkast till de tal jag skall hålla i kyrkan på fredag. Vad säger ni? Jag behöver alla tips och synpunkter jag kan få.
Tanken är ju att vår kantor på orgeln skall spela en snutt av en signaturmelodi till typ stålmannen eller så.
Därefter kommer mitt tal, allt för att väcka deras uppmärksamhet...

Kommer avsluta med att önska dem ett härligt "sista" sommarlov.

Studenten 2012

Som ni hörde spelade Gösta…

Det gjorde han för att ni just idag är lite av superhjältar!

En superhjälte, är en modern litterär hjältetyp med så kallade superkrafter. Deras krafter kan vara, förstärkta minnen, osynlighet, telepati mm

Jag tänker att det ibland kanske känts som om det skulle ha varit bra med lite extra bra minne, eller någon annan förstärkt egenskap under gymnasietiden.

Kanske har ni rätt ofta känt er som en antihjälte, dvs lite hjälplös eftersom man ofta inte är bra i alla ämnen

Eller kanske som den misslyckade hjälten, en form av antihjälte som går från misslyckande till misslyckande med kortvariga framgångar. En sådan antihjälte ger inte upp utan fortsätter vara optimist, fortsätter att kämpa och blir på så sett en hjälte.

Ni har nu kämpat i tolv långa år, ni har lyckats och haft framgångar, ni har misslyckats och ni har kämpat. Vilket i mina ögon gör er till hjältar.

Så idag får ni känna er starka, lyckliga och glada, känna er som superhjältar!

För tro mig ni kommer behöva vara hjältar med superkrafter många gånger i livet.

5 kommentarer:

  1. Tycker att det var bra.
    Kort och koncist med en röd tråd.
    Inget som får dem att gäspa!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Tycker också det låter som ett bra tal. Lagom långt men med innehåll som de kan ta till sig.

    Lycka till!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Kul val av tema! Lagom längd också. Jag skulle ta bort meningen som förklarar vad en superhjälte är, det tror jag inte någon i den åldern behöver få förklarat. Kanske du kan fråga dem vad för superkraft de skulle önska sig om de fick välja? Osynlighet? Superstyrka? Tankeläsning? ...och sedan gå in på den biten av talet där du berättar om dina önskan att få bättre minne.

    SvaraRadera
  4. Ett jättebra tal som verkligen passar målgruppen. Kommer att bli toppen!
    Kramar

    SvaraRadera
  5. Jättebra !!
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera