Sidor

söndag 15 juli 2012

"ofrivillig barnlöshet" del 2

En liten fortsättning med svar på några frågor och lite kommentarer.

Nej, har egentligen inte sökt mig/oss till något forum för att prata med likasinnade. Har i bekantskapskretsen de som varit i samma situation. Dit är jag /vi alltid välkomna om jag/vi vill prata.

Fick frågan vad vi sökt för hjälp och om de hittat fysiska hinder?
Jag har pcos, vilket betyder enkelt att jag inte har ägglossning. I alla fall inte regelbundet.
Så jag fick medicin som ska sätta igång ägglossning.
Första gången funkade pillren så att jag fick ägglossning, andra gången inte. Nu sist jag åt pillren tror jag att jag hade ägglossning, så nu är det bara att vänta och se.

Fast några andra hinder har inte hittats, vi verkar kompatibla. Läkaren var nästan förbryllade över att det inte blivit ngt barn.

Så nej jag tänker inte ge upp!! Och vem vet kanske är jag gravid just NU...

Ja tänk om man levt i ett katolskt land. Eller ett annat där det i kulturen "kräver" att man bildar familj med många barn. Det kan inte vara lätt att bo i ett land där preventivmedel är "förbjudet" enligt den kultur och de religiösa övertygelser man lever inom. (ni förstår även om jag är luddig).
Så har vi förbud mot abort i vissa länder.
Jag kan inte säga att jag tycker att aborter ska förbjudas. Jag är övertygad om att det finns tillfällen i en kvinnas liv då det är ända alternativet. Det måste jag acceptera, även om jag känslomässigt kanske inte kan förstå.
Däremot att använda abort som ett slags preventivmedel det förstår jag inte alls.

Tack snälla för era omtänksamma kommentarer! Det betyder mycket.

Hoppas ni ursäktar om tankegångarna avslutas abrupt. Hjärnan känns lite trög såhär i sommarförkylningens tid.

Har haft riktigt bra väder idag och jag har lyckats hålla mig riktigt stilla.
Kram



2 kommentarer:

  1. Tyvärr finns det ju en hel del kvarlevor kvar från det där tänkandet att man måsta ha barn för att bli "förverkligad". Hoppas du inte stött på alltför många sådana kommentarer under resans gång. Go'kväll.

    SvaraRadera
  2. Ulrika - hoppas verkligen att det kan vara så. Att du snart är gravid!

    Och jobbigt att vara förkyld... Kram

    SvaraRadera