Sidor

tisdag 18 september 2012

Arbeta

Jag brukar försöka undvika att skriva om min arbetsplats, även om jag då och då skriver något litet om mitt arbete.

Idag är en dag då jag får mycket lite gjort.

Har bland annat däremot varit och klippt mig och köpt lite tyg till örngott.

Insåg nyss att jag har ett kort litet möte vid halv sex, som jag inte alls vill ha. Hade tänkt gå hem i skaplig tid för att sy och baka. Ibland behöver jag jobba med något praktiskt för att få ur mig lite braiga tankar.

Min arbetsplats fungerar mindre bra, vi har en chef som nog skulle kunna fungera. Men som det är nu fungerar inte dennes ledarskap jättebra. Har kommit på en vitig sak, hon har ingen kalender! Därutöver kommer hon inte heller på tanken att mycket av vår verksamhet påverkas av skolloven. "Vi" driver både dagis och fritids, så att tro att en "arbetsplatscoach" kan komma under lovveckan när varken fritids eller dagispersonal kan vara med...

Sedan har vi detta med kommunikation, hennes tanke om kommunikation är att då och då lägga lappar i facket om sådant som inte berör mig särskilt mycket. För att i andra sammanhang inte alls nämna sådant som berör mig.

Vi kan börja med det som hände i söndags. Jag kommer in i kyrkan för vi skall ha konfirmandinskrivning och upptäcker en folder "Vill du vara konfirmandfadder?".
Det var en bra folder, ideén bakom är bra...
MEN jag som är den präst som i huvudsak har konfirmander vet inte ens om att det fanns en tanke om att starta denna grupp. Går då till min kollega som är KONFIRMANDANSVARIG, då foldern handlade om konfirmander...
Hon bara skrattar för självklart har hon inte hört talas om denna folder. Dessutom skall det vara en träff per termin med faddrar och ungdomar.
Vi står där som frågetecken och undrar vem som ligger bakom denna även om vi anar. SUCK.

Så idag blir jag uppringd av chefen som hasplar ur sig en hel hög ord, kokar jag ned det och reducerar ja...
Då undrade hon om jag kunde jobba ytterligare en till lördag som inte är min arbetsdag? Ja du har ju fått någon extra lördag redan...A har för mycket...Du måste se till att ta ledigt någon annan gång...
Jaha, kunde jag kanske fått frågan om jag kunde jobba nu på lördag? om det var ok att jobba tolv av fjorton dagar?
Nej, men i förbifarten kunde jag tydligen få information om varför...

Suck, så nu har jag klagat lite! Nu släpper vi det och arbetar vidare, för något annat än arbete kan väl livet inte gå ut på.

Kram

2 kommentarer:

  1. Hå, hå....du får ventilera där du kan. Men visst är det ett problem när man känner att man inte har nog med kontroll över sin arbetssituation. :-(

    SvaraRadera
  2. Usch Ulrika - förstår att det måste vara jobbigt att arbeta under sådana premisser.. Och du, du gnäller inte. Man måste ibland få ur sig lite saker för att orka vidare. Och du - säg nej. Vad skulle kunna hända?

    Jättefina höstblommor du har! Jag måste också göra något åt våra uttorkade fula blomster.. Om jag nu orkar.. Och visst kan man längta efter den andre hälften. Även om det kan vara skönt att vara lite själv ibland. Tack också för din kritik på prologen jag skrivit. Det är otroligt värdefullt att "se" texten med någon annans ögon! Tack.

    Kramar

    SvaraRadera