Sidor

fredag 28 december 2012

Änkan inköpt

Ja den gula alltså, som bubbel till nyårsnatten. Brukar i vanliga fall köpa en Cava som jag/vi gillar men nu hade S presentkort på systemet och vi tyckte det vore roligt att prova en klassiker.

Ja, jag tänkte detta skulle få handla om nyår. Vi skall ha en anspråkslös liten middag här med svärmor och svåger.

Tänkte delge er lite recept och några tankar, kanske har ni redan handlat eller funderat ut vad ni skall äta eller inte.
Ni kommer inte tänka WOW, som i vad nytt och spännande.

Dels är det gott med vissa klassiker och dels har vi en gäst som inte skulle uppskattat säg en japan-inspirerad måltid som det kanske annars hade blivit.

Innan jag fortsätter kommer en allmän statusuppdatering; fortfarande rejält förkyld, så det är skönt med lite ledigt nu. Solen skiner och vi har det bra.

Till förrätt blir det småplock med dipp på denna tallrik från "bruka design"

Dippen hamnar i Ikeas ljuskopp a 5kr som ju går att använda till så mkt mer.

Jag tänker göra ostchips, med en inte alltför smakrik ost och lite permesan.

Tänker också baka "Torenesi" en slags brödpinnar, som man kan lämna framme efter man bakat och de blir  "grisini hårda", eller vilket jag rekommenderar förvara dem i påse, men plocka fram dem någon timme innan servering så de torkar till lite.
Jag kommer göra en halv sats för det blir MÅNGA, men är toppen även som drinktilltugg eller på en buffé.

Torenesi
225 grader, 8-10 min i mitten av ugnen.

50g jäst
3dl ljummet vatten
1/2 olja
2tsk salt
1msk socker
1ägg
10-11dl vetemjöl

(mjölk till pensling, flingsalt, sesam- el vallmofrö, riven ost)

Rör ut jästen i vattnet, tillsätt övriga ingredienser.

Jäs i 30 minuter

Sedan formar du degen till smala stänger, penslar med mjölk och väljer om du vill strö på lite salt el annat innan de åker in i ugnen.

Blir nog någon grönsak på denna tallrik också samt någon av dessa dippar


Till varmrätt blir det helstekt oxfilé med potatismuffins och två såser.
En pepparsås och en kantarellsås, två mest för att jag inte vill ha den med svamp...

Potatismuffins
200grader i 30min

3 ägg
1 gul lök
vitlök
5 potatisar
1msk potatismjöl
salt och peppar

Vispa ägg, riv löken och blanda i
Skala och riv potatisen, pressa ur så mkt vätska du kan
blanda ned potatis och potatismjöl i äggen

Sätt muffinsformar i en muffinsplåt om du har, fyll dessa och grädda.

Satsen går bra att dubbla men jag skulle inte dubbla mängden gul lök, gör man denna sats skulle jag ta en halv gul lök.
Vi gillar lök men det blev lite för mkt.


Som mellanrätt eller vad man skall kalla det tänker vi tunnskiva annans som vi sprider ut på ett fat och strör på socker och strimlad mynta.

Efterätten kommer senare tänkte vi men blir chokladfondant och en liten glassbomb med hemmagjord vaniljglass och hallonsorbé
som serveras på tallriken nedan.


För att på något sett "binda ihop" de olika rätterna så blir i förrätten ostchipsen det krispiga, till varmrätten tänkte jag nog finfinstrimla potatis som friteras och läggs på tallriken och till efterätten tänkte jag sno en idé från Jamie Oliver.

Då tänker jag temperera choklad som jag riglar ovanpå lite råsocker som ligger på ett bakplåtspapper, detta blir till ett cholkadchips.

Kanske blev detta lite rörigt, kanske hittade ni något ni kan ha nytta av.
Kram

3 kommentarer:

  1. Hej Ulrika! Hoppas verkligen att du snart kan få slippa din förkylning!

    Vad mycket gott du skall göra till nyår! Blev väldigt sugen på potatismuffinsen - kanske provar jag dem!!

    Hoppas ni får det fint! GOTT NYTT ÅT Ulrika och ta hand om dig!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Wow vad mycket smarrigt! Gott slut och hoppas ni får en härlig nyårskväll! Kram

    SvaraRadera