Sidor

torsdag 13 december 2012

Lux

Ja, det är väl så att vi firat ljuset idag.

Såg detta fina tåg imorse

De inte bara var fina de kunde faktiskt sjunga riktigt bra!!
Sedan var jag en stund på jobbet innan jag vid elva tiden begav mig hemåt.


Där jag dels lagade lunch och började förberedelserna för morgondagens lunch. Kycklingen är förberedd, potatisgratängen behöver bara värmas. Kladdkaka med mörk choklad till kaffet bakad. Det är även dukat. Började också med städningen. Ja och så skrev jag på lite jobbsaker däremellan.


Ikväll höll jag ett litet "Luciatal", på bilden samma luciatåg som i morse. Lika imponerad denna gång.
Så kom jag hem vid åtta, åt lite och sedan har jag städat klart.
Nu är jag helt slut. Samtidigt så behöver jag inte slita lika hårt nästa vecka med städning.

Adventstiden rusar så fort förbi. Vi befinner oss lite drygt halvvägs redan in i den. Vad har vi gjort under de här veckorna som gått? Vad har vi kvar att göra under veckorna som kommer?

Idag firar vi Lucia, många är de luciatåg som idag skrider fram. Många är de barn och ungdomar som har gått upp tidigt imorse och som lussar hela dagen. Och många är det som i fulla lokaler sitter ner och lyssnar till Lucia och hennes följe av tärnor, stjärngossar, tomtenissar och pepparkaksgubbar. De sjunger om ljuset! Snart så vänder det och vi kommer att gå mot ljusare tider!

Och visst är det väl så att när sångens olika stämmor äntligen tar ton och fyller vår vinterdag då tystnar för en stund alla de där orden som vi har fyllts med de senaste veckorna. Alla debatter om adventssamlingar, skolavslutningar och pepparkaksgubbar. Orden får stå tillbaka för en stund och vi lyssnar till sång och tittar på flammande ljuslågor. Orden kommer att komma tillbaka, men här i denna stund får vi bara sitta ned och ta in budskapet om att hur mörkt det än är så finns det strimmor av ljus!
Men Lucia är inte bara ljusets budbärarinna! Hon står också för hopp och mod! Med sitt liv och sin död berättar hon också om att det är viktigt att hålla fast vid det man tror på och som man tycker är viktigt! Lucias skönhet sitter därför inte främst på utsidan utan den finns i hennes inre! Och den talar till vårt inre. I luciasångerna om vinter och om ljus så viskar också Lucia att du är värdefull. Det du tror på och det som är viktigt för dig det är värdefullt! Ge inte upp! Håll fast! Och håll ut! 

Adventstiden rusar så fort förbi. Vi befinner oss lite drygt halvvägs redan in i den. Vad har vi gjort under de här veckorna som gått? Vad har vi kvar att göra under veckorna som kommer?


 Ungefär detta tal höll jag ikväll.

Hoppas ni haft en bra Luciadag!

Kram


2 kommentarer: