Sidor

tisdag 18 december 2012

Rena lakan?

Haha, ja, jag är ledig idag med. Idag tror jag eventuellt att jag skall få lite mer gjort. Önskar jag sov nu för klockan är bara halv nio och jag har legat vaken en stund.Var ned och hämtade datorn och kunde se att vi fått lite snö. TACK!! Så trist när det igår smälte så mkt, blir så mörkt och trist.

Ska erkänna att jag skulle kunna vara ledig hela veckan...

I söndags gjordes det julkrubbor med konfirmander detta är en variant

Ja och så en "vanlig"

Igår gjorde jag inte mycket, fick iväg alla julkort, bäddade rent i sängen och lagade mat.

Bädda rent brukar jag göra dagen innan julafton, ja alltså i december... Men det var hög tid att byta nu så det fick bli igår.

Hur gör ni, är det bad/dusch och rena lakan den 23dec?

Så länge vi bodde i huset där jag växte upp så badade jag badkar den 23 december (ja annars också men...), det var en stund av lugn och ro denna något hektiska dag i det huset. Och så var det alltid bäddat med rena lakan i sängen, antar att jag tillslut bäddade rent själv men... Har hållit fast vid den traditionen efter jag flyttat hemifrån också. Under många år var jag ju hemma hos mamma och pappa över julen också för den delen. Fast det har blivit en hel del duschande istället för badande.
Vet när jag flyttade ihop med Stefan och första julen kom och jag väl uttryckte att det var den 23e och då skall man "bada". Märkte genast att den traditionen kände han inte alls igen.

Några andra traditioner runt den 23e december?

Idag skall jag nog börja plocka fram lite mer julsaker, i alla fall det jag brukar hänga i fönstren...

Kram


3 kommentarer:

  1. Jo, när jag var barn skulle precis ALLT göras d 23e...
    Här blir det byten av lakan på fre, fre kväll har jag tvättstugan o vill få undan tvätten innan juldagarna. Badrummet tar jag nån dag innan, imorrn el tors. Syrran fyller på lör så det ställer alltid till det lite i julstöket. Dom kommer ju hem o barnen är där o det är ett himla surr... :)
    Ha en skön, ledig dag!!

    SvaraRadera
  2. Vi har som tradition att fira Jul med vänner den 23 December. Skulle också vilja hinna städa hemmet och göra allt dagen innan men det hinns oftast inte med. Tänk om man kunde pausa disk, städ och tvätt under julhelgen, vad skönt det skulle va = )

    SvaraRadera
  3. Haha, nej jag har aldrig "badat" extra den 23:e. Men tanken är inte dum. Sjunka ner i ett varmt bad med en kall julöl och samla lite lugn.
    I år jobbar jag väldigt mkt kring jul, jobbat 7-16 den 23:e och julaftons kväll så jag misstänker att det blir en massa jobb även efter att jag kommer hem med allt som ska bli klart å som inte kan förberedas. Jansson tex.
    Jag brukar slå in sista kulklapparna, provsmaka skinkan och ställa ut gröt till tomten den 23:e.
    På tal om annat, ny bok är vald. Hoppas du är på denna gång, det var synd att så många föll av (hälften) på Ergos bok.
    Freja har valt och vi recenserar den 13/1.
    Kram

    SvaraRadera