Sidor

måndag 11 februari 2013

Påven avgår


Såhär står det i dagens DN läst på nätet idag klockan 13.00.

I ett uttalande uppger påven att bristande ork med koppling till hans höga ålder är orsakerna till att avgången, rapporterar Reuters. Påven fyller 86 år i april.– Av detta skäl, och väl medveten om allvaret i detta agerande, tillkännager jag i full frihet att jag avgår som biskop i Rom och arvtagare till den helige Petrus, sade den avgående påven enligt Reuters.– Påven har tillkännagivit att han avgår klockan 8 på kvällen den 28 februari, säger Vatikanens talesperson Federico Lombardi enligt El Pais som citerar France Presse.Därefter kommer påveämbetet att vara vakant fram till dess att en ny påve väljs. Detta ledarlösa tilstånd ska bli "så kort som möjligt" uppger tjänstemän vid Vatikanen enligt Reuters.– En blixt från klar himmel, säger Angelo Sodano, dekanus för kardinalskollegiet, enligt Corriere della Serra.– Vi är mycket tagna av denna oväntade nyhet, heter det i ett uttalande från den italienske premiärministern Mario Montis kansli enligt Corriere della Sera.Enligt El Pais antydde påven redan för två år sedan i en intervju att han möjligen skulle komma att avgå. Ryktena tog sedan ny fart under skandalen "Vatileaks" när läckta dokument avslöjade intern maktkanp inom Vatikanen.Senast en påve avgick var 1415 då Gregorius XII klev av.
Så klokt!
Jag har kollegor som nog delvis anser att påven i Rom är den högste kyrkliga ledaren. Men för oss i Sverige som arbetar som präster är det ärkebiskopen. Vi har en frihet som jag tycker vi skall vara rädda om! Att all makt skall finnas på en ort "i" en person ja plus alla kardinaler, det har jag svårt för.
Med det vill jag väl egentligen säga att jag inte är ett påve fan.

Trots detta kan jag inte låta bli att på sett och vis beröras av detta. För mig handlar det om att Påven helt plötsligt tillåter sig att vara mänsklig. Detta är ett "åtagande" som är för livet. Du avgår inte som påve. Det händer inte. 
Vilken styrka av honom att göra detta!

1 kommentar:

  1. Nja, jag har nog lite svårt för Påve-hysterin...
    Ja, en del kan inte sluta operera sig i tid tyvärr...
    Hade jag haft pengar o det inte hade gjort ett alltför stort hål i ekonomin så hade jag gått till Farbror Kniven för att lyft mina boobs liiiiiite...
    3 graviditeter o 2 stora viktuppg o nedgång sätter sina spår.
    Ha en bra dag!!

    SvaraRadera