Sidor

onsdag 1 maj 2013

Erkänner!

Har ondgjort mig lite över att alla i bloggdalas eminenta bokklubb väljer böcker av svenska författare. Som om mitt val när jag valde en bok av en utländsk författare blev så bra...

Hur som helst hade jag en kort konversation med "Asta" igår på fb. Hon undrade om alla var ute och firade valborg och jag svarade att nej jag tänkte ligga i sängen och läsa en stund.
Hon frågar då om det är bokcirkelboken som är, Majgull Axelssons "Moderspassionen". Jag svarar nej en bok av Jan Mårtensson.

Han är helt klart en svensk författare och det händer att jag läser böcker av svenska författare. Men till 99% är det böcker som någon annan köpt, som redan står i bokhyllan.
Så är det med ett gäng av Jan Mårtenssons böcker om Johan Homan, de är min mans böcker. Brukar oftast läsa dem på sommaren när jag mest slöläser, de är inte dåliga men de ger mig ingen större läsupplevelse.

Det finns faktiskt en svensk författare som jag faktiskt köpt böcker av och det är Torgny Lindgren. Vet inte riktigt varför jag fastnade för hans böcker.
Kom på en till Camilla Läckberg...

(Astrid Lindgren är Astrid Lindgren, hon står utanför allt)

Jag påstår inte att det inte finns bra svenska författare. För det är klart att det gör. Men redan som liten, ja som sjuåring faktiskt valde jag bort alla böcker förutom Astrid Lindgrens, som var av svenska författare.
Kanske har det med att göra att det blir för nära min vardag och verklighet bara det att de befinner sig i Sverige och har svenska namn.
Vad vet jag...

Fast jag börjar kanske inse att det kanske är samma sak som när jag beskrev och ibland fortfarande beskriver mig som blyg. Att det är något jag är så van att tänka och säga att det sker av bara farten.

Tror dock att jag aldrig för egen del först och främst kommer kolla efter böcker av svenska författare. De lockar mig inte helt enkelt.

Hoppas ni har en bra första maj! Här skiner solen och jag tror det blir en bra dag.


3 kommentarer:

  1. Å jag läser väldigt gärna svenskt. Du har ju nämnt det här förut, hade jag tänkt på det när jag valde så hade jag tagit någon utländsk.
    För din skull.
    Själv läser jag som sagt många svenska författare med stor glädje, dock är jag inget fan alls av Camilla Läckberg. :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen fara, hinner läsa böcker av utländska författare också :-)

      Radera
  2. *ler* Jag valde en fransk/marockansk författarinna...

    Men du. Kanske är det "vanans makt" precis som du skriver. Att man väljer på ett visst sätt. När jag tänker efter var jag nog likadan när det gällde svensk film. Jag VÄGRADE svensk film ett tag. Tyckte allt som kom var direkt värdelöst. Någon gång kunde jag inte undgå att se - till exempel i flygplan - och det jag såg befäste bara det jag tyckte. "Sista dansen", "PS Sista sommaren" Ssvart lucia" SKRÄP!! Men så hände något. Vet inte riktigt när. Och jag började att se även svensk film. Som jag numera till och med kan tycka om.

    Många kramar

    SvaraRadera