Sidor

måndag 16 december 2013

16 december

Julkalendern i Sveriges telivision, TV-kalendern, fram till 1971 Adventskalendern, är en årligen återkommande i SVT. Den sänds varje dag från 1a secember fram till julafton den 24e december. 1977 års julkalender Fem myror är fler än fyra elefanter sändes dock från den 27 november eftersom den hade 28 luckor, en för varje bokstav. Julkalendrarna har avlöst varandra och med tiden blivit en jultradition, särskilt för barn. Även om jag tycker att man som vuxen också kan ha behållning av vissa av dem.
 Den första julkalendern hette Titteliture och visades år 1960. Från början var julkalendrarna inte egna programpunkter utan korta avsnitt som ingick i andra program. I dag är varje avsnitt i regel drygt 15 minuter långt.
  1999 kunde folk rösta fram vilken julkalender som varit den bästa på TV hittills. Vinnaren blev Mysteriet på Greveholm, tätt följd av Sunes jul, Teskedsgumman och Trolltider.

Jag tycker Trolltider är en av de bästa, fast jag skulle inte sett den igen när den sändes för ca tio år sedan. Mycket av magin försvann.

 Detta är min favorit så som jag minns den när den sändes i repris 1985
 Sedan gillar jag Pelle svanslös som sändes 1997
 Albert och Herbert som jag inte borde minnas från 1982...
 Och Julens hjältar från 1999.

Sedan har jag faktiskt sett alla av årets och tycker tt den är riktigt bra!
Är ledig idag därav kommer inlägget sent...

Har hunnit massor av bra saker, tyvärr "syns" många av dem inte...
Kram

1 kommentar:

  1. Jag tycker trolltider och Albert och Herbert! Japp jag har läst ditt mail! Tack så roligt :-) vad glad jag blir!
    Jag har mailat dig
    Kram Sandra

    SvaraRadera