Sidor

måndag 23 december 2013

"Inlåsta" Emma Donoghue




Jack bor med sin mamma i ett låst rum på drygt tio kvadratmeter i ett skjul. Rummet är ljudisolerat och specialbyggt för att de inte ska kunna ta sig ut. Jack tycker om att titta på tv och kallar de tecknade figurerna för sina vänner. För honom finns ingen annan verklighet än den innanför de fyra väggarna med hans mamma och mannen som kommer in ibland för att leverera mat och ta ut sopor. Mamman är noga med att Jack vid dessa tillfällen alltid är instängd i garderoben, så han ser aldrig mannen tydligt, men från sitt gömställe hör han att mannen verkar elak.
När Jack fyller fem år börjar han att ställa frågor till sin mamma och till slut väljer hon att berätta om världen utanför. Hon har också sett en möjlighet att fly och Jack har blivit stor nog för att de ska kunna rymma tillsammans.



Jag funderar på då jag som nu läst är "fri" alltid haft möjlighet att välja egentligen inte haft så många begränsningar. (Samtidigt som jag självklart har vissa skyldigheter) uppfattar den som ett riktigt bra försök till att skildra vad det kan vara att vara inlåst, fast frågan är om det går att fånga med ord?

Jag tycker sådär om Boken, jag förstår att olika saker i deras mycket lilla värld har stor betydelse så att de Skrivs med stor Bokstav. Men det störde mig till att börja med men det upphör när världen blir större så jag stod ut.
Tyckte kanske det var lite "platt" eller så beror det på att jag snabbläste den...

2,5p

Kram

2 kommentarer:

  1. Det låter ändå som en intressant bokidé, jag får läsa den senare när jag orkar!

    SvaraRadera
  2. Förstår din ambivalens kring boken och tankarna den givit dig - jag tycke inte om den heller, men hade svårt att sätta fingret på vad det var.

    Hoppas du får en fin jul!

    Kramar

    SvaraRadera