Sidor

söndag 5 januari 2014

Kan för lite om vår svenska politik


Men jag tänker ofta på dem som kommer till vårt fantastiska land.

För jag tycker absolut att vår invandringspolitik inte är vad den borde. Där slutar dock all min likhet med en SD anhängare får jag hoppas.

Nu låter jag min fantasi flyga lite...

Jag kommer till ett land, kanske med hela min familj, kanske som ensamstående mor med X antal barn och kanske ett på väg, som ensamkommande barn, som en splittrad familj då flera dött eller/och kommit på avvägar.
Jag kan inte språket, allt är annorlunda, kultur, tradition, sociala koder!, ofta religion, maten osv

Så blir jag visad till en lägenhet har jag tur finns det någon som är "svensk" som kan mitt språk som visar mig till rätta.

Sedan har jag kanske tur och hamnar rätt och får hjälp. Hjälp att förstå systemet, hjälp att få mina ord och känslor översatta korrekt.
Alla papper ifyllda.

Vet ni vad jag har förstått händer sedan?
Jo jag får lov att VÄNTA, så pass att jag börjar lära mig lite kring det nya landet, språket, sociala koder, vart jag ska vända mig i olika lägen, vart jag hittar den mat jag vill ha. Kanske har barnen börjat skolan, mannen hittat jobb.
Men egentligen väntar vi bara och väntar utan att kunna påverka


Detta om jag förstått det rätt är inte humant och medmänskligt. Ska vi ta emot människor som behöver ett nytt land att bo i punkt. Vilken orsaken än är då kan vi inte utsätta dessa medmänniskor för all denna väntan och osäkerhet.
Vi har mycket att jobba på vad gäller mottagandet och pappershanteringen för att medmänniskor som kommer hit skall bli behandlade medmänskligt.
Kram

2 kommentarer:

  1. *ler* Jag tycker du har förstått mer än väl - och jag är sosse och tycker precis som du. Att vi har en hel del att jobba på, för att undvika segregation och utanförskap..

    kramar

    SvaraRadera
  2. Instämmer m dig till 110%..
    Ha en skön kväll !!

    SvaraRadera