Sidor

onsdag 29 januari 2014

Självporträtt sk "selfie"




Termen selfie myntades omkring 2005. I augusti 2013 kom termen in i Oxford Dictionaries Online's quarterly update där den definierades som "a photograph that one has taken of oneself, typically one taken with a smartphone or webcam and uploaded to a social media website."


Kanske har ni sett filmen som cirkulerar på Facebook, kanske inte.
Min förutfattade mening sa mig innan jag tittade på filmen att då den sades skulle ändra min åsikt, troligen fördömde och förkastade selfies.

Tittade på filmen som i princip handlar om en fotografs workshop med tonårstjejer och deras mammor och hur de får i uppgift att ta "selfies". Vad jag förstod menade hon att genom att lägga ut dessa foton kan man brädda begreppet skönhet. Det handlade också om hur mammorna för vidare sina (där tappade jag orden jag har dem på tungan men...) tankar kring utseende till sina döttrar.

Jag kunde sakna killarna här för jag är övertygad om att idealen för killar är precis lika tuffa.

Vad tror du bra eller dåligt med alla dessa självporträtt?

Avslutar självklart med en suddig "selfie"



Puss på er vackra människor!

1 kommentar:

  1. Jag vet inte riktigt. För det där med selfies är inget fritt alls. Utan det skall se ut på ett visst sätt, med vissa gester och i vissa lutningar. Så det som kanske var menat som något bra har blivit ännu ett stressmoment. Och det att folk skall "likea" dessa bilder. Och så är det ingen som "likear"… Men jag tyckte du var fin på din!

    Kramar

    SvaraRadera