Sidor

söndag 30 mars 2014

Idag går jag ut på torget i Bloggdala







Ja, så var det dags igen och det är jag som valt boken för den gångna månaden.
Jag fick hjälp att välja bok och tipset var egentligen på Cederwalls senaste bok. Men jag valde hennes första "Svinhugg".

Den handlar om Mirjam, prästbarn precis som författarinnan som också jobbar inom kyrkan, just det handlingen var det...
Mirjam, läkare, kommer från Gotland och så Hervor, "häxa" från norraste norrland.
Dessa kvinnor träffar varandra då Mirjam på grund av stora ekonomiska problem och skam flyttar till Kuivalihavaara, Vitangi.
Där träffar hon Hervor som har en kunskap många inte har, som att skåda in i framtiden.

Dessa båda hamnar på Gotland och Kajpe Kviar, där Mirjam köpt ett gammalt kapell.
Det visar sig att de tre män som lurade Mirjam till att investera med tid och pengar hon inte hade i vården har sitt kontor där och bor i den lilla byn.
Innan de kommer till Gotland har de gått en kurs i affirmation och Hervor tycker nu att Mirjam skall med hjälp av affirmationer se så att männen dör.
Mirjam tror inte att detta är möjligt men kan ändå inte låta bli att prova.

Man får följa dessa kvinnor hur kapellet renoveras, hur de tre männen reagerar på Mirjams plötsliga närvaro, vad var det som egentligen hände och så sorgen kring att Mirjam förlorat kontakten med sin dotter.

Jag gillar denna bok, jag kan se precis hur det ser ut där i Kajpe Kviar, hur påhittat det än är.
Tycker om karaktärerna och hur jag bjuds in i miljöerna och deras liv.
Jag läste den fort och just då i början av månaden var det perfekt med en bok där jag inte behövde anstränga mig så mycket varken känslomässigt eller i tanken. Bara läsa.
Jag har köpt nästa bok av Marianne Cederwall och precis börjat läsa den! hade annan bok att läsa däremellan.
På www.mariannecedervall.se kan man kika in om man vill, trevlig hemsida.

Jag låg och funderade igår på om jag skulle ge denna bok toppbetyg. Jag tycker den är bra men det är inte det är inte en av de bästa jag läst...
Får trots allt bli 4p av 5 möjliga.
Kram

4 kommentarer:

  1. Läste ut boken igår. Jag tyckte om den å kan nog tänka mej att läsa en till även om jag inte var lika betuttad som du. Ffa slutet var ju förfärligt när Mirjam blev närmast lättad över att den snälla Sylve gick å dog. :) Det ska bli kul att se vad resten av gänget tyckte. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag håller med i mycket - just i att den var lättläst och att jag faktiskt inte blev så irriterad av den. Sedan måste jag ju hålla med Asta också! Liite väl fånigt slut.. Eller skulle det liksom vara en cliffhanger inför vad denna dam var kapabel till?? Njaaaa, lite synd det..

    Kramar

    SvaraRadera
  3. Jag gillade den, den passade mig perfekt just nu, och jag tänker oxå läsa efterföljarna. Och slutet gillade jag, det fick mig att skratta, en sån hemsk människa är jag...

    SvaraRadera