Sidor

torsdag 19 juni 2014

Avslut, summering, avläsning, mätning, vägning...

Ja nu är det dags!
Min utmaning mellan 19e maj och 19e juni är klar.
Hade nog planer på att låta er ta större del av den men så har det tyvärr inte blivit...

Såhär skrev jag den 19e maj;

"Jag kommer inte bli träningsfanatiker (vad jag tänkt), jag bantar inte, har ingen egentlig nojja över att jag snart fyller 35år. Även om det kan se ut så på instagram och fb.

Men under en månad nu, först och främst tänker jag ge allt för att minska i vikt och stärka min kropp med muskler.

Ni vet att jag har en dröm, en dröm om att bli mamma och även om jag inte tror att mitt maskineri kommer igång av viktnedgång, så skadar det inte att ge det en sjuts.
För det är trots allt så att min vikt är lite av ett hinder, i alla fall om jag skall få hjälp från sjukvården. Och skall jag dessutom förhoppningsvis bära ett barn är det ju snällt mot kroppen att ha en hyfsad utgångspunkt.

Jag har stått still och stampat nu på en och samma vikt i princip sedan i höstas. Även om jag vet att jag just nu troligen bygger lite muskler och därav inte förlorar något i vikt utan att det kommer senare. Därför satsar jag nu en månad för att förhoppningsvis "hoppa ned från viktplatån".

Detta gör jag med bra mat och bra motion"

Så nu är det alltså dags att summera och fundera kring vad som hänt.
Tyvärr tog jag ingen före bild...
Men ni skall få lite mått och annnat...

Jag har i vikt blivit av med 4kg, sedan tror jag att i alla fall 1/2kg har jag nog gått upp och ned i alla fall en gång. Men 4kg enligt vågen.
Hade kanske hoppats på ett till men är fullt nöjd. Jag har "hoppat ned från viktplatån"! Vilket var det stora målet.

Jag tog mått däremot.
Byst: -4cm, vilket mest är "ryggfett" ni vet det där som blir till valk runt bhn, så det är toppen
Kan ha mindre storlek inte i kupa men i cm i BH! behöver inte gå på generösa avdelningen...
Midja: -4 cm så skönt!
Mage vid naveln: -2cm ok...
Stuss: -3cm
Lår: -4cm hihi
Överarm: oförändrat

Tyvärr mätte jag inte vaderna men de har minskat i omfång de med. Inte heller magen under naveln så att säga för den har minskat ordentligt
Är mycket nöjd med flera av mina mått måste jag säga!

Hur har jag tränat då?

Jo jag har tränat i ca 832 minuter vilket blir 13,8 timmar, ca 3 tim i veckan. Känns som mer...
Jag har gått och joggat ca 5 mil.
Tagit 6 snabba promenader
Joggat ynka 3 gånger.
Varit på "Träningshuset" och tränat easy line 7 gånger
Oj, 16 träningstillfällen på dessa veckor.
Många dagar har jag också sett till att få lite extra steg på stegräknaren.
Jag har tränat 3,75 gånger i veckan i snitt.

Jag måste erkänna att jag är så otroligt stolt över mig själv.
Detta har gett mer än bara viktnedgång.
Jag känner att jag är starkare i hela kroppen, märker när jag står länge i klackskor att det inte är några problem svajar inte längre, orkar mer över huvudtaget. Känner mig också så mycket snyggare.

Vad som förvånat mig är att jag tagit mig upp på morgonen. Många av träningstiderna på Träningshuset har varit 06,00 på morgonen, inte klokt men det passar mig.

Jag vet också att det blivit en vana att träna och jag är säker på att jag kommer träna två dagar i veckan utan problem i fortsättningen. Vissa vecor kanske till och med tre... Jag vill träna, har saknat det när det gått fyra dagar utan träning. Känner mig också både piggare och gladare!

Funderar en del på vad mat kan göra inte bara för vikten utan för måendet.

Nej, nu skall jag på allvar ta mig an dagens arbete!

Idag är det för övrigt sex år sedan jag och min man blev tillsammans!
Kram


2 kommentarer:

  1. Bra jobbat!
    Det är bara att kämpa vidare mot nya friska mål!
    Trevlig midsommar!
    Kram

    SvaraRadera
  2. Bravo - vad himla bra jobbat! Väldigt karaktärstarkt! Och visst är just den där extra energin härlig? Hoppas du får en fin midsommar!

    Kram

    SvaraRadera